ایدئولوژی پنهان

ایدئولوژی پنهان

دست نوشته های ناپیوسته ی ن. بهبودیان
ایدئولوژی پنهان

ایدئولوژی پنهان

دست نوشته های ناپیوسته ی ن. بهبودیان

رد نگاه

به نام خدا

 

امروز می خواهم زیباترین تصویر ذهنی خود را با شما به اشتراک بگذارم...

به خود جرات دادم تا در سالروز درگذشت آن مهربان مادر، رویای شیرینی که گاه و بیگاه به سراغم می آید و مدهوشم می سازد را نقاشی کنم.

                                               

همان رویا که وقتی به نیمه می رسد محو و نیست می شود، بی آنکه از خود آثاری باقی گذارد. همان که باعث می شود تا حتی از تکمیل نقاشی وی نیز باز مانم و تصویر را همان گونه که هست، نیمه کاره به حال خویش رها سازم. چیزی که می بینید، کم و بیش واقعیت دارد.

شاید بهتر این باشد زیبایی های نقاشی نشده را تنها تصور کنیم تا از کیفیت آن نکاهیم.

او را می بینم در حالی که بر درختی سبز و پر بر تکیه زده. بی آنکه از حضورم مطلع باشد، پیوسته مجذوب منظره ایست که پوشیده است از الوان بسیار. نزدیکتر که می شوم به سختی می توانم انعکاس آبرنگ گونه ی آن طرح و نقش ها را در دو چشمانش ببینم. نگاه او از من رد می شود و با منظره پیش رو آمیختگی نا گسستنی دارد. دنبال نمودن رد نگاهش کار دشواریست و از درک من خارج. شاید آگاهی از آن شرایط مستلزم تجربه همان شرایط باشد و از آنجایی که همواره قوه ادراک، در گیر حد اقل هاست پس تجربه، تجربه ایست موقتی و میهمان گونه در سرزمینی که ممکن الوقوع، قابل لمس تر از همیشه می نماید.

هیچگاه سعی نکرده ام تا صدایش کنم. با اینکه می دانم شاید تلاشی باشد بیهوده، اما بیم آن دارم که مبادا آن خواب خوش ابدی را با نوایی مملو از دلبستگی ها آشفته سازم.

نمی توانید تصور کنید که چقدر برایش و برای جایگاهی که دارد خوشحال هستم و جای آن دارد تا همینجا برای یکایک مادران سرزمینم طلب طول عمر و پایداری این درخت تناور سایه گستر را نمایم که چشم و چراغ خانه ها هستند و میانبری مسلم به سمت و سوی دروازه های آمرزش. نهایت شوربختی و غفلت است فرزندان را که همچون اویی در مجاور داشته باشند و از توانایی های آنان، در جلب رضای یزدان پاک بی خبر باشند. پس بر شما باد بوسه های بی وقفه بر دستانی که به  مهرورزی و بخشندگی و جانفشانی ها شهره اند و غنیمت شمردن این نعمات آسمانی.

اگر سرخوشم و خجسته می نمایم در این سالگردی که انتظار اندوه می رود از من، تنها و تنها به خاطر آن است که طائری آسمانی را به دست آسمانیان سپرده ام، سپردنی ...

لینک صوتی متن

(با صدای گرداننده وبلاگ)

نوشته شده توسط ن.بهبودیان/زمستان 24/12/93