ایدئولوژی پنهان

ایدئولوژی پنهان

دست نوشته های ناپیوسته ی ن. بهبودیان
ایدئولوژی پنهان

ایدئولوژی پنهان

دست نوشته های ناپیوسته ی ن. بهبودیان

آخرین مَقــام...

دنیایی نهُفته بود به زیر سیمهای آن دوتارِ چوبینَت

که با اولین زَخمه،در آن آخــرین مَقــام، هُویدا می شد.. .


 

به یاد استاد

 حاج قُربانِ سلیمانی بَخشـی

آخریــن بخشـی شُمـالِ خراســـان


در مُستند:

(آخرین مقام)

سال تولید: 1381


تدوین و طراحی صحنه:

ن. بهبودیان



لینک مستقیم دانلود

حجم تقریبی 200 مگابایت



.............


حاج قُربان در این فیلم، پَس از معرفی خود و آثار ارزنده اش، به تَحلیلِ عبارتِ (بَخشی) و شَرایطِ احرازِ آن می پردازد.. خط رواییِ داستان، چیزی نیست جُز مرور زندگینامه  هُنریِ وی، که در هَر گام مُبتنیست بر قَواعدِ موسیقیِ مَقامی، که خود یکی از شاخه های موسیقیِ سنتیِ آن خطّه محسوب می شود.. دورانِ کودکی و جوانی ایشان، بَر اساسِ توصیفات و حال و هوایِ مرسومِ همان دوران، و بصورتی گُذرا و آهنگین بازسازی شده است..

همچُنین در این مُستند، شما می توانید شاهِد خُلاصه ای از داستانِ (هَمراه و صیّاد خان) که یکی از مَعروفترین داستانهایِ عاشقانه ی ادوارِ کُهن می باشد،  از زبانِ ایشان باشید.. . لازم به ذکر است که هر پَرده از داستان در مَقاطِع مُختلف، توسط سازِ اصیلِ دوتار پوشش داده شده است.. چنانچه که نَقلِ چُنین حکایاتی، در گُذشته هایِ نه چندان دور، به هَمین مِنوال صورت می گرفته است و چه بَسا شبهایِ بُلندِ زمستانی،  بدین تَرتیب توسطِ بخشی ها کوتاه و شیرینتر می نموده است.

روستای علی آباد، اگرچه کوچک و دور افتاده، امّا در خود انسانی را پَرورید.. که روزی از روزها، دُنیا را متوجهِ خود ساخت...


موفق باشید

ن.بهبودیان

..............



تصاویری از پشت صحنه:

(کلیک نمایید)








به ترتیب از سمت راست
سرکار خانم مهتاب ولیزاده    ...    (گریم)
حمیدرضا عبدی          ...        (کارگردان)
سرکار خانم گلناز حسن زاده  ...  (بازیگر)
نیما بهبودیان  ...  (تدوینگر و طراح صحنه)

نظرات 1 + ارسال نظر
مداد کوچک چهارشنبه 13 مرداد 1395 ساعت 11:01 ق.ظ http://medadekuchak.blogsky.com

در مفاتیح الجنانش شیخ عباس قُمی
در همین سیمِ‌دوتارش حاج قربانِ‌سلیمْ

وَ‌سلام و روشنیِ صدایِ‌رفته گان را درودها

چرا که اینان زنده اند و صدایشان را به یادگار برایمان گزارده اند و تارشان که تارِ عنکبوت نیست ،‌گسلنده نیست ،‌روان بر جان آدمی زاد

دوتاری که خاطره هایش را دست ها ، یادمانش را در فیلم ها شاهدیمْ و اشتراکِ این کار را سپاس که برایمانْ .
تدوین و طراحی آخرین مقام با خودِ عزیزتان بوده کاری شگفت خواهد بود صد در صدْ ؛ تعریف نمی کنم ، هر آن چه تا کنون از ایدئولوژی خوانده ام بیست بوده و هست .
آخرین مقام را 5 سال قبل تر از رفتنشان دست و پا کرده اند الهی که روحشان شاد باشدْ . دانلودش را در پوشه ی شخصی ام خواهم داشتْ.
راستی عکسها ، چه بوی عجیبی می دهند ، آن پله ها ، با آن طاقچه ی خوشرنگ کتاب و لباس هایی محلی و آن دو تارِ بلورینِ پرهیبت و آخرین عکسی که برایم مجهول استْ .

مانا باشیدْ

جایجای اوراقِ تاریخ، پُر است از نَغَماتِ جانفزای نغمه سرایان و شاهکارِ آلات موسیقیِ آویخته به دستان هنرمندشان.. .
نمی دانم کُجای این چند دَهه ی اخیر، به عُمری موسیقیِ اصیل چربیده که نواختن را از بُن، باطل می داند و از طرفی سوگ و اشکالِ عجیبَش را، وارد می داند و ثواب.. .
خدا دوست دارِ ترانه هاست.. . که اگر جُز این بود، وَزنِ آیاتَش آهنگین و گوش نَواز نِمی نمود.. چه بَسا، دستگاهِ پُر جلالش مُزین باشد به هَمان موسیقیِ نابی که قَلبها، کوفتَن را از آنجا آموخته اند.. همان موسیقیِ مُدامی که تا گور، ادامه می یابد..هَمچو امانتی که می بایست بَرَش گرداند، تا خاموشی...
عجیب اینکه نا آشناتَرینِ آدمیان به نواختن و نَواها، از سوادِ درک آن برخوردار هستند و سُکوت.. دریچه ایست رو به پَذیرفتنَش، که همواره گشوده است و پذیرا.. . و حتّی خیلِ انکار کُنندگانِ او نیز با او، به آرامش دست می یابند. که هَمانا موسیقی، موسیقیِ مَتنِ زندگیست و نَگرویدَن به نوع بَدَش خوبی، و گِرویدَن به نوعِ بَدَش بَدیست...
آخرین مَقــام، آخرین خواهد ماند اگر، پَنچه به پَنجه هایِ حاج قُربانها نَدهیم، دوتارِ نَنواخته و آویخته، به کتابِ نَخوانده و نَگشوده می ماند، زَخمه ای جانانه می باید، که نَوایِ خُفته بر درازایِ سیمها، این فُصولِ خُفته بر سُتون و سطر ها را بیدار کند.. . جِسارتی شاید، که به مَددِ آن، اولین نُت، به سمت آخرینَش هِدایتگر باشد..

قلب ها، این اوّلین و بزرگتَرین مَرکزِ ضَرباهَنگِ هَستی را نِمی توان نَنواخت و انکار و حتّی استتارش نمود.. . امّا می توان وانمود کرد که عضوی در بدن می باشد که تنها خون را پمپاژ می کند و عدم تپش آن برابر مرگ می باشد.
............
توضیحات بیشتر به عکسها ضمیمه شد
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد